onsdag 8 juni 2011

Glittrande whoopie pies

Ytterligare en trendkaka som jag är lite sen att testa :) var dock väldigt enkel att göra och lär nog återkomma i andra färger,former och smaker kan jag lova :) hade inte ingredienser för den klassiska frostingfyllningen utan gjorde en tryffel på choklad och mandelmassa istället, och det gick ju det med. Som grädden på moset så dekorerade jag dem med silverströssel :)
Whoopie pies
ca 20 st (10 dubbla)

50 g smör
0,75 dl strösocker
1 ägg
1,5 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljpulver
0,25 dl mjölk

Vispa smöret och sockret fluffigt. Rör ner ägget. Vänd försiktigt ner de torra ingredienserna så att det blir en slät smet. Avsluta med att röra ner mjölken. Klicka ut små rundlar i storleken som en femkrona glest på en bakplåt( de flyter ut rätt mycket). Grädda i 175 grader i ca 8-10 minuter. Låt svalna.

Till fyllningen värmde jag ihop 100 g choklad, 2 msk vispgrädde och 1/2 dl riven mandelmassa. Rör till en slät massa och låt svalna något innan det breds mellan två kakor.

2 kommentarer:

Karin sa...

Mmm de där låter verkligen som några jag bör testa!! :D

mia sa...

Jättesöta woopie pies! Måste jag testa :)

Skicka en kommentar