söndag 12 juni 2011

Snabbt frukostbröd

Ja i den här värmen ska det gå fort om man ska ha ugnen igång=) det här är ett perfekt bröd att svänga ihop om man har bråttom eller vill ha nybakat på morgonen!

Snabbt frukostbröd
ca 6st

25 g jäst
2 dl mjölk
1 tsk farinsocker
1/2 tsk salt
2 msk smör
1,5 dl Manitoba Cream (eller vetemjöl special)
1 dl rågsikt
3-4 dl vetemjöl
1/2 dl russin

Värm mjölken till 37 grader och lös upp jästen. rör ner salt,socker och smör. Blanda i russinen och mjölet tills det är en smidig deg. Arbeta den så att den slutar vara kletig, i maskin eller för hand. Dela upp degen i 6 bitar och rulla till runda bollar, platta till dem lite och lägg dem på en bakplåt.Strö över lite rågsikt. Sätt in plåten i ugnen medan den är kall och sätt den på 200 grader. Bröden jäser medan ugnen värms upp. Efter 20-25 minuter är bröden klara.

3 kommentarer:

M. sa...

vad gott med bröd med russin!

sv: vad kul, är det sista året du läser? är det i s-vall?

du får ha en fortsatt bra vecka! kram

M. sa...

sv: okej :) jag funderar på att läsa där i höst, men jag vet inte :S

ang. mitt trixande och fixande på bloggen så funderar jag på att radera bloggen så därför flyttar jag en del inlägg till en annan blogg.

nu är dock grötrecepten tillbaka igen.

M. sa...
Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

Skicka en kommentar