söndag 15 maj 2011

Daimcupcakes täckta med choklad

Var ett tag sen jag var inne i cupcakesträsket, det var ju så inne ett tag och då testade jag de flesta och mesta smaker :) men med just daim i har jag inte gjort tidigare, la även till hackad mjölkchoklad i smeten. Kan säga att ljumma med en kopp kaffe till så kunde man inte klaga sen precis ;)
Daimcupcakes
12 st (eller 6 stora om man väljer muffinsformar)
100 g mjukt smör
2 dl muscavadosocker ( går bra med vanligt strösocker eller farinsocker också)
2 ägg
2 tsk bakpulver
2 tsk vaniljsocker
3 dl vetemjöl
1 dl creme fraiche 34 %
daimkulor ( ca en halv påse)
25 g hackad mjölkchoklad
100 g mjölkchoklad till garnering
Rör smör och socker pösigt. Tillsätt äggen ett taget och rör om krafigt. Blanda ner daimkulorna, den hackade chokladen och creme fraichen. Blanda de torra ingredienserna och rör ner dem i smeten, undvik att röra för mycket för då blir cupcakesen för platta.
Grädda mitt i ugnen ca 15 min i 200 grader.
Låt svalna något innan chokladen smälts och breds över dem.
Hade lite vit choklad över så den fick äran att pryda en cupcake tillsammans med lite knäckchokladkulor :)

1 kommentarer:

Karin sa...

Mmmm riktigt gott var det! Recension kommer inom snar framtid! :D
Tack än en gång Johanna, du är så underbart gullig så det är inte klokt!

Puss och kram!!

Skicka en kommentar