onsdag 25 maj 2011

Kolasnittar med flagad mandel

Jag har nog snöat in på kola-temat men det är ju bara så gott :) dom smakar nästan som godis...
Kolasnittar med flagad mandel
100 g rumsvarmt smör
1 1/4 dl socker
1 msk ljus sirap
1 dl grahamsmjöl
1-1 1/2 dl vetemjöl
1/2 tsk bakpulver
1 msk vaniljsocker
flagad mandel
Rör samman smör och socker tills det är vitt och poröst. Rör ned sirapen. Blanda de övriga ingredienserna (utom mandeln) och rör samman allt till en deg. Dela den i två delar och rulla ut två längder som läggs på bakplåt. Platta till dem lätt med en gaffel. Krossa mandeln lite i handen och strö den över längderna. Se till att det är utrymme mellan längderna eftersom de kan flyta ut rätt mycket under gräddningen! Grädda i ca 15 minuter tills de är lagom gyllenbruna i 175 grader.

1 kommentarer:

Karin sa...

Ååååh sånna där är så himla goda! I julas fick Erik och jag jättemånga sådana av hans mamma och det var såååå godaaaa!

Imorgon ska jag och brudarna äntligen mysfika med kakorna jag fick av dig! :D Som jag längtat efter att få sätta tänderna i dem!

Men du, jag har tänkt fråga dig ifall jag får bjuda dig på fika någon dag? Som tack för alla de fina och goda kakorna jag får och för att det vore trevligt och mysigt :) Jag kanske får försöka mig på att baka något, eller så bjuder jag på fika på stan :P

Kram fina du!

Skicka en kommentar